Om..

Om rollespil i en Harry Potter-inspireret verden

tirsdag den 18. oktober 2016

Den Magiske Skole, et kig bag facaden på Mimers Brønd


Så er vi tilbage, og i dag skal det handle om børnerollespilskampagnen ”Den Magiske Skole” og de tanker om spildesign, der ligger bag. Det er vores forhåbning at det kan give forældre til deltagerne en dybere forståelse for hvorfor rollespillet er skruet sammen som det er. Samtidig håber vi på at give andre rollespilsarrangører nogle værktøjer til at lave deres egen Magisk Skole-kampagne for børn.

Du kan se hjemmesiden for kampagnen www.rollespilsfabrikken.dk/denmagiskeskole

Del 1 

Aldersgruppen: 
Vi har valgt 8-13 år, ligesom i Rollespilsfabrikkens andre børnekampagner (www.junior-rollespil.dk). Langt de fleste 8 årige kan være med på en meningsfuld måde. De har ballast nok til at bruge en dag i en eventyrverden, uden deres forældre, og de kan deltage i fortællingen under lederskab af en voksen. Nogle af de helt unge er udadtil passive til deres første spilgange. Men de indlever sig og oplever fortællingen igennem de andre deltagere, og bliver fortrolige med hvordan spillet foregår.

De 13årige er, for de fleste vedkommende, selvsikre deltagere, med egne planer og ideer. Og omkring denne alder (som enhver teenageforælder kan skrive under på), vil de så meget ”noget andet”, at det ikke giver mening at have dem til at deltage i et rollespil med stram voksenstyring meget længere. Til gengæld giver det god mening at inkludere dem der har lyst i nogle betroede roller, som hjælpevoksne i undervisningen osv. Det er både givende for dem, og for de yngre deltagere.

En spiloplevelse guidet af de voksne:
Vi tror meget på en ret ”stram” voksenstyring (sammenlignet med andre børnerollespilskampagner), når det kommer til 8-13 årige. Det er vores oplevelse at det sikrer at alle er med på historien, og at ingen bliver utrygge eller taber tråden undervejs. Til Den Magiske Skole er denne model skrevet ind i selve fiktionsverdenen, idet spillet jo handler om en skole, hvor de voksne er lærerne, der bestemmer. På den måde kan vi sikre at historien udspiller sig på den rigtige måde, i det rigtige tempo, for de deltagende børn.

Vi er glade for kreative ideer fra børnenes side, og vi hjælper dem med at bruge deres ideer på en måde, der er sjov for alle, og ikke kun for dem selv. Aktiviteterne (undervisningen i magiske fag osv.) er langt hen af vejen også styret af de voksne, og derfor har vi ret god mulighed for at sikre at alle kan være med, på en måde der passer til dem. Denne grad af voksenkontrol kræver selvfølgelig, at de voksne er bevidste om deres ansvar, og kan udfylde det. Det betyder først og fremmest at man som voksen rollespiller skal lede spillet med børnenes oplevelse i højsædet.

Et enkelt spil og en kampagne:
Med Den Magiske Skole er vores målsætning at man skal kunne deltage en enkelt gang, og have en god oplevelse ud af det. Men historien i spillet vil både pege forud og bagud, og de deltagere der spiller med hver måned skal gerne opleve at de er med til at fortælle et eventyr der varer over lang tid.

De bagvedliggende mysterier og historier giver måske ikke så meget mening, hvis man kun oplever dem i en lille bid, men når man har fulgt dem over nogle måneder, skal de gerne være helt tydelige og medrivende. For engangsdeltageren har vi fokus på sjove undervisnings-oplevelser, som værdifuld oplevelse. De voksne afviklere har selvfølgelig et særligt ansvar for at historien er tydelig, og at deltagerne bliver mindet om den, når nu de ”kun” er på skolen en gang om måneden.



Det var det for nu, vi vender tilbage med anden del senere på ugen, eller i begyndelsen af næste. Her kommer det til at handle om de praktiske sider af kampagnen, som ”location”, udstyr og kostumer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar