Så er vi tilbage, og i dag skal det handle om børnerollespilskampagnen
”Den Magiske Skole” og de tanker om spildesign, der ligger bag. Det er vores
forhåbning at det kan give forældre til deltagerne en dybere forståelse for
hvorfor rollespillet er skruet sammen som det er. Samtidig håber vi på at give
andre rollespilsarrangører nogle værktøjer til at lave deres egen Magisk
Skole-kampagne for børn.
Du kan se hjemmesiden for kampagnen www.rollespilsfabrikken.dk/denmagiskeskole
Del 1
Aldersgruppen:
Vi
har valgt 8-13 år, ligesom i Rollespilsfabrikkens andre børnekampagner (www.junior-rollespil.dk). Langt de
fleste 8 årige kan være med på en meningsfuld måde. De har ballast nok til at
bruge en dag i en eventyrverden, uden deres forældre, og de kan deltage i
fortællingen under lederskab af en voksen. Nogle af de helt unge er udadtil
passive til deres første spilgange. Men de indlever sig og oplever fortællingen
igennem de andre deltagere, og bliver fortrolige med hvordan spillet foregår.
De 13årige er, for de fleste vedkommende, selvsikre
deltagere, med egne planer og ideer. Og omkring denne alder (som enhver
teenageforælder kan skrive under på), vil de så meget ”noget andet”, at det
ikke giver mening at have dem til at deltage i et rollespil med stram
voksenstyring meget længere. Til gengæld giver det god mening at inkludere dem
der har lyst i nogle betroede roller, som hjælpevoksne i undervisningen osv. Det
er både givende for dem, og for de yngre deltagere.
En spiloplevelse
guidet af de voksne:
Vi tror meget på en ret ”stram” voksenstyring (sammenlignet
med andre børnerollespilskampagner), når det kommer til 8-13 årige. Det er vores
oplevelse at det sikrer at alle er med på historien, og at ingen bliver utrygge
eller taber tråden undervejs. Til Den Magiske Skole er denne model skrevet ind
i selve fiktionsverdenen, idet spillet jo handler om en skole, hvor de voksne
er lærerne, der bestemmer. På den måde kan vi sikre at historien udspiller sig
på den rigtige måde, i det rigtige tempo, for de deltagende børn.
Vi er glade for kreative ideer fra børnenes side, og vi hjælper dem med at bruge deres ideer på en måde, der er sjov for alle, og ikke kun for dem selv. Aktiviteterne (undervisningen i magiske fag osv.) er langt hen af vejen også styret af de voksne, og derfor har vi ret god mulighed for at sikre at alle kan være med, på en måde der passer til dem. Denne grad af voksenkontrol kræver selvfølgelig, at de voksne er bevidste om deres ansvar, og kan udfylde det. Det betyder først og fremmest at man som voksen rollespiller skal lede spillet med børnenes oplevelse i højsædet.
Vi er glade for kreative ideer fra børnenes side, og vi hjælper dem med at bruge deres ideer på en måde, der er sjov for alle, og ikke kun for dem selv. Aktiviteterne (undervisningen i magiske fag osv.) er langt hen af vejen også styret af de voksne, og derfor har vi ret god mulighed for at sikre at alle kan være med, på en måde der passer til dem. Denne grad af voksenkontrol kræver selvfølgelig, at de voksne er bevidste om deres ansvar, og kan udfylde det. Det betyder først og fremmest at man som voksen rollespiller skal lede spillet med børnenes oplevelse i højsædet.
Et enkelt spil og en
kampagne:
Med Den Magiske Skole er vores målsætning at man skal kunne
deltage en enkelt gang, og have en god oplevelse ud af det. Men historien i
spillet vil både pege forud og bagud, og de deltagere der spiller med hver
måned skal gerne opleve at de er med til at fortælle et eventyr der varer over
lang tid.
De bagvedliggende mysterier og historier giver måske ikke så meget mening, hvis man kun oplever dem i en lille bid, men når man har fulgt dem over nogle måneder, skal de gerne være helt tydelige og medrivende. For engangsdeltageren har vi fokus på sjove undervisnings-oplevelser, som værdifuld oplevelse. De voksne afviklere har selvfølgelig et særligt ansvar for at historien er tydelig, og at deltagerne bliver mindet om den, når nu de ”kun” er på skolen en gang om måneden.
De bagvedliggende mysterier og historier giver måske ikke så meget mening, hvis man kun oplever dem i en lille bid, men når man har fulgt dem over nogle måneder, skal de gerne være helt tydelige og medrivende. For engangsdeltageren har vi fokus på sjove undervisnings-oplevelser, som værdifuld oplevelse. De voksne afviklere har selvfølgelig et særligt ansvar for at historien er tydelig, og at deltagerne bliver mindet om den, når nu de ”kun” er på skolen en gang om måneden.
Det var det for nu, vi vender tilbage med anden del senere
på ugen, eller i begyndelsen af næste. Her kommer det til at handle om de
praktiske sider af kampagnen, som ”location”, udstyr og kostumer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar